Een lasergun is een op zich zeer eenvoudig apparaat, men stuurt een laserstraal naar een auto en die weerkaatst en komt terug naar het apparaat. Vervolgens stuurt hij nog een keer een laserstraal die ook weer terug komt.

Het tijdverschil tussen die 2 metingen kan met een eenvoudige rekensom bepalen hoe hard u rijdt, meer is het niet maar het gebeurt wel in een fractie van een seconde.

Helaas zitten er nogal wat haken en ogen aan een laser gun, het gebruikte laser licht werkt op 904 nanometer (internationaal afgesproken frequentie) . Deze frequentie wordt ook gebruikt in afstandsbedieningen die werken met infrarood licht.

Door gebruik te maken van een standaard laser dat ook uw cd speler gebruikt is het product goedkoop te maken. Echter het maakt de lasergun zeer kwetsbaar.

Als de lasergun 1 van de 2 metingen niet kan doen kan hij ook niets vergelijken, een interessant punt. Tijd om te experimenteren!

Het blijkt zeer eenvoudig te zijn om een meting te storen, een aantal tv afstandsbedieningen (werken met infrarood leds) waren al genoeg om een meting te verstoren. Als je namelijk maar genoeg licht op 904 nanometer voor je auto maakt kan het laser licht niet weerkaatsen.

Stinger kwam met een laserschield op de markt dat bestond uit een 20 tal infrarood leds die hun werk perfect deden. Het probleem was echter dat de leds zoveel licht moesten geven dat ze na verloop van tijd defect gingen.

Ook was duidelijk dat dit alleen als doelstelling had om de politie te hinderen en werd verboden. De wet zegt dat je niet bewust de politie mag hinderen, iets in je auto hangen dat alleen maar stoort mag dus niet!

Een controlaser, een laser die de afstand met je voorganger controleert blijkt het perfect te doen als bescherming. Laat dit apparaat nu specifiek gemaakt zijn voor veiligheid dus legaal te gebruiken. In een aantal Nissan auto’s zit zo’n systeem ingebouwd, deze zijn dus niet met een lasergun te controleren!

Ook een afstandsbediening om bijvoorbeeld je tuinhek of verlichting aan te zetten is toegestaan.  Ook die hebben de “last” van de storende bijwerking.